Slik fungerer det

Å gjennomføre en konsultasjon på nett er enkelt. Det eneste du trenger er BankID og tilgang til internett.

For å se YouTube-video må du samtykke
til Google sin personverneklæring.

 

Beskriv dine plager

Du starter din konsultasjon gjennom å logge deg inn med BankID, og svare på et antall spørsmål om deg og dine plager. Det tar kun et par minutter. Vennligst svar så nøyaktig som mulig.

 

Legen kontakter

Når du er klar sendes dine svar til en av våres leger som leser gjennom og gjør en initial vurdering. Deretter kontakter legen deg via en chatt.

 

Chatte

Du chatter med legen direkte i din datamaskin, nettbrett eller telefon. Her får du en medisinsk vurdering, råd om behandling og resept. Via chatten kan du også kompletter med å laste opp bilder.

 

Mer hjelp ved behov

Av og til trenger vi å ta prøver for å kunne gjøre en korrekt vurdering, i de tilfellene holder vi chatten åpen for deg. Hvis legen vurderer at du trenger å komme inn til en fysisk konsultasjon så hjelper vi deg med å bestille en time på et av våres sentere.

Vil du heller ha en telefon-/videokonsultasjon med legen?

Se Volvat Drop-in på telefon for rask legehjelp alle dager til kl 22, eller avtal tid for legetime på telefon eller video.

La oss ta en titt på hvordan det fungerer å treffe en nettlege

Før vi snakker om hva du kan få hjelp med fra nettlegen, så skal vi se litt nærmere på hvordan det fungerer. Det er egentlig veldig enkelt, alt du trenger er din BankID og internett forbindelse, deretter gjør du følgende:

Etter du har logget deg inn må du svare på noen spørsmål om deg selv, og hvilke plager du opplever. Det vil ikke ta lang tid, bare husk å svare så nøyaktig som du kan for å kunne motta den beste hjelpen. Desto grundigere og mer du svarer på forhånd, jo raskere vil det være for nettlegen å hjelpe deg. Du vil heller ikke trenge å sitte for lenge foran chatten med legen. De har allerede sett hva problemet er, eller mer eller mindre trenger og se/lese for å kunne hjelpe deg.

Når du har fullført denne delen, vil dine svar bli sendt til en av legene som vil lese gjennom dine svar, og tar en vurdering av situasjonen. Deretter vil legen kontakte deg gjennom en chat. Du vil motta kontakt innen 1 time, så langt det er innenfor arbeidstimene til legene. Det vil ikke si at du ikke kan bruke tjenesten utenfor arbeidstiden, men du kan ikke forvente deg et svar før de begynner å arbeide. Uansett så kan du fylle inn alle spørsmålene så snart du selv ønsker. De vil deretter ta kontakt med deg så raskt de er på plass og har fått sett gjennom dine plager, en av de store fordelene med nettleger.

Når du chatter med legen kan du velge selv om du ønsker å bruke en datamaskin, nettbrett eller telefonen din. Du vil motta råd om behandling og resepter. Du kan også laste opp bilder om det er nødvendig. Dette er spesielt behjelpelig om det er snakk om hudproblemer som kløe, utslett osv. Det er lettere for nettlegene å vite hva du snakker om når de ser bilder av hvordan det ser ut.

Om man skulle trenge mer hjelp, så vil legen be deg om å komme inn til en fysisk vurdering for at de skal kunne vurdere din situasjon ordentlig. De vil da hjelpe deg å sette om en time så raskt som mulig, og sende over svarene og forklaring på dine plager.

Hva kan du egentlig få hjelp med?

Det er mye man kan få hjelp med fra lege online, de mest spurte emnene over nettet er som følger:

  • Eksem og annet utslett som man kan få, og/eller kløe
  • Mage problemer / ubehag
  • Menstruasjon; som smerter eller forskyvning
  • Hoste, munnsår, vondt i halsen, tett nese, forkjølelse eller influensa
  • Hodepine
  • Klamydia og/eller underlivsplager
  • Pollenallergi og/eller røde øyne
  • Reisesyke
  • Spiseforstyrrelser
  • Søvnproblemer

Vær oppmerksom på at det ikke er mulig å få sykemelding eller resept på vanedannende medisiner.

Det er de såkalte A og B preparatene som vi snakker om når vi snakker om vanedannende medisiner. Dette er fordi disse er mer «alvorlige» og du må komme inn og snakke med en lege fysisk for å få resept.

Bortsett fra dette så er nettlege veldig hjelpsomme. Du kan få mye help mellom 8:00 og 22:00 mandag til fredag, og mellom 10:00 og 22:00 lørdag og søndag.

Om det er snakk om en resept-fornyelse så er ikke dette et problem. Du vil enkelt kunne få dette ved hjelp av nettlegen, og som regel helt uten å måtte dra på. Det vil spare mange tid i en veldig hektisk hverdag.

Er dette noe alle kan bruke?

Hos Volvat kan man registrere seg og få en medlemskonto, noe som vil gjøre det å bruke både nettlegen og fysisk legebesøk billigere. Om du ikke er medlem så trenger du ikke å bekymre deg. Det vil fortsatt være mulig for deg å bruke tjenesten, det vil bare koste deg litt mer enn hva det hadde kostet om du var medlem. Så om du ønsker å spare litt penger på tjenesten lønner det seg å registrere seg som medlem.

Du vil spesielt spare penger om du bruker medisiner som du får resepter for ofte. Om du trenger mange reseptfornyelser i løpet av året vil du kunne spare mye penger, da dette er gratis om du er medlem. Tjenesten vil koste deg 200 kroner om du ikke er medlem. Det vil være mye penger spart, om du er innom legen en gang i måneden. For å ikke snakke om hvor mye tid du kan sparer på å bruke nettlegen i stedet for å sitte på et legekontor og vente. Vi vet alle at det ofte kan bli mye venting på et legekontor, selv om legene prøver sitt beste å forholde seg til tidene som har blitt satt opp.

Vanlige spørsmål

Se svar på vanlige spørsmål

Chat med lege på nett

450,-

Priseksempel fra Moss, tilleggskostnader kan påløpe

Her for deg

For alle du er glad i

Vi er her for hver enkelt kunde og pasient – i de store øyeblikkene og i de vanskelige. Fysisk og digitalt. 

En halv million pasienter

Hvert år. Vi har kunnskapen, kapasiteten og bredden som skal til for å være nær i alle livets faser – fra det første steget til det siste.

Størst i Norge

Vi har behandlet pasienter i over 35 år, og er et av landets største private sykehus. Du kan være trygg på at vi er her når du trenger oss.